La Perra Vida

By on diciembre 9, 2010

La Perra VidaY que le pregunto la del millón de dólares, y que me responde: “Si el rock and roll ha muerto, entonces yo soy un zombie”.

¿Qué comen? ¿En qué trabajan? ¿Qué piensan del país? La verdad, a mí no me interesa para nada. Lo único que sé es que cuando se conectan empieza una tormenta eléctrica con la que pocos  cerebros  resisten a moverse al son del ruido.

Para toda la bella gente que no conoce a La perra vida y a toda la vagancia que la ha escuchado por casi 20 años, compartiré unas simples palabras de una sencilla plática con uno de sus integrantes, Miguel, guitarrista y compositor de la banda.

Pues, resulta que había quedado de entrevistar a Miguel y preguntarle sobre la historia de la banda para una edición de Desierto Urbano. Quedamos de acuerdo en el tokín del 2 de Octubre en un bar rokero de la cuidad. Una semana después, voy llegando a su casa hablándole por el celular para que me guiara cuando logro divisarlo por la calle, lugar donde se conoce a la gente. Llegamos a su casa, tomamos asiento, empezamos la entrevista hablando de La perra y también la historia de cómo empieza a surgir esta nueva ola de rocanrol en Hermosillo.

Si nos vamos al comienzo, a la raíz, la influencia viene de su padre.  Miguel cuenta que su padre solía tocar en una banda llamada Los Jetson, grupo de rock and roll cincuentero, y que él y su hermano Carlos lo recuerdan tocando en la Calle 12 camino a Kino. Ahora que mencionó a su hermano les cuento que la banda está conformada por tres y son hermanos: Miguel es el mayor seguido por Jesús, baterista y voz principal de la banda, le sigue Carlos que es bajista y coros. Ellos tres, desde niños crecieron oyendo a los Rolling Stones y Beatles por mencionar alguna de las bandas que escuchaban. Su padre regaló a Miguel una guitarra acústica con la que empezó a aprender por sí solo; dice que batalló, se desesperaba, pero logró aprender lo que hasta ahora sabe. Esto fue cuando Miguel tenía unos 15 años. Ya para ese entonces tenía en su cabeza grandes influencias, pues, comenta que desde los 10 años ya escuchaba a los Sex Pistols, Kiss, AC / DC y The clash. A los 18-19 años ya tenía consigo una guitarra eléctrica y sin pensarla mucho les dijo a sus hermanos que formaran una banda: “tú la batería y tú el bajo”.Y así fue como los tres empezaron a palomear: Miguel empezó a hacer rolas sencillas para que Carlos con la guitarra acústica tocara el bajo, mientras Jesús los acompañaba con sus manos y piernas haciendo la batería, cosa que en verdad me causó mucha gracia imaginándomelos tocar las rolitas de La perra de esa manera.

Desde el 86 y por esos tiempos escuchaban a Kafra, Democracia Real, Suciedad Discriminada, Putrefacción Juvenil: bandas de Hermosillo dispersando la escena de punk y metal, rocanrol en esencia.

Empezaron a ensayar con Virus, banda que tocaba, dice Miguel, grindcore y con Factor X. Les prestaron los instrumentos y la primera vez que Jesús tocó la batería parecía que ya tenía tiempo haciéndolo, tal como una buena banda. El primer tokín fue en casa de Lupita, amiga de la bandera. donde, recuerda Miguel, Carlos tiró su bajo de la emoción e hicieron un desmadre con actitud y de ahí en adelante los empezaron a invitar a tocar. Esto comenzó en 1992.

Después, Jesús se hizo de batería, favor de su padre,  pues los frutos que rindieron esos regalos han sido buenos, a mi parecer y al de mucha gente. Empezaron a tocar en varias partes del estado de Sonora y en las legendarias “tocadas del cerro” donde se armaba un buen ruido.

Miguel me cuenta que nunca les gustó tocar covers, siempre interpretaban sus canciones y con la cuales experimentaban todas las influencias que tenían, combinando el punk, heavy metal, rock and roll clásico junto con un “ruido” que los identifica hasta el día de hoy. El también compositor de La Perra Vida, aclara que ellos no tienen reglas, que tienen actitud, que es lo que a la gente le gusta más, su actitud y su música libre. Me dice: “imagínate que la música es un buffet donde puedes tomar lo que quieras”. Y es algo que el punkrock les da la libertad de hacer. Dice que sus canciones son imágenes plasmadas en palabras, como lo interpreta en  “Un pedazo de canción” o como en la última canción de su disco la cual empieza: “Suelos, caras, deseos, hay un rostro en tu pelo”. Dijo: “La mente del humano da vueltas y puedes detener el tiempo haciendo una canción, escribiendo o tocando”

El Foco

Grabado en 1997, el foco reúne las canciones que se tocaron desde los inicios de La Perra Vida hasta entonces. Fue Creado con Tonatiuh Castro y Grabado por Roy Rosas, quien generalmente trabaja con música norteña. El disco fue grabado en tres días y nos cuenta el compositor de la banda: “Me gusta por su sonido crudo, sencillo y honesto”. Me dice que lo sacaban del estudio por andar algo pasadito de copas, pero aun así el disco salió muy bien.

En esos tiempos, dice el perra vida, que los invitaron a tocar a España, a México D.F. y varias partes, pero que por su trabajo y familia esto no se logró, algo que no los desanimó mucho, pues ellos se sienten bien tocando donde sea. Pero había cosas que a veces sí los desanimaban, y la verdad no abundé mucho en la pregunta, pues sólo dejaba que el entrevistado se expresara libremente, aunque después, más adelante, até algunos cabos.

Yo la verdad recuerdo a La Perra Vida desde 2000 en adelante. Mis amigos, un poco mayores que yo, entusiasmados, decían que tocarían este fin y que iríamos a escucharlos. Eran de las primeras tocadas que lograba saborear, saludaba a la gente nueva que iba conociendo y todos preguntaban si ya iban a empezar. De repente, se subieron y sin dar tiempo a nada, empezaron con su ruido que, según me cuenta mi estimado, los hace sentir virtuosos al lograr buenas canciones con pocos acordes. Empezaron y toda la gente coreaba sus canciones como si fuera una banda famosa de otro lugar, de esas que uno se aprende la canción porque la escucha siempre en la tele, pero aquí, era diferente, yo nunca las había escuchado y llegaban a mí con una energía sorprendente, con un sonido tal que inmediatamente entraron en mi gusto, pues eran canciones que mi cerebro deseaba escuchar: fuertes, crudas, libres y ruidosas, tal como me gustan. Todos gritaban “el tuuneeel…eeeltuneeel”, y yo no sabía a qué se referían, pero cuando empezaron a tocar dicha canción todos fueron felices coreándola y bailando slam en el patio de la casa que hacía ver un escenario Punkrock muy puro y verdadero.

Así pasaron los meses y cada vez tocaban menos y menos, veía como en algunas tocadas había gestos de disgustos entre ellos y de repente escuche el rumor de que se separaron. Pasó un buen tiempo y en ocasiones tocaban, tocadas que eran disfrutadas al máximo, pues nadie sabía si era la última vez que los veían. Así pasaron los añitos, en los que escuché un par de veces que se separaban, pero a la tercera que oí el rumor fue cierto. Y Hermosillo los dejó de escuchar otros años más.

Hace no más de tres meses supe que iba a ser aniversario de la Radio Comunitaria de Hermosillo y ahí iba a tocar nada menos que La Perra Vida. Ésto me llenó de emoción y no es para menos, pues interpretaron las canciones como nunca las había escuchado en vivo. Hasta tocaron todas dos veces, pues la gente no paraba de gritarles “otra….ootraaa” y de ahí que los de este periódico nos decidimos a dar a conocer a esta banda a la ciudad y contarles una buena historia.

La reunión se dio inesperadamente, un muchacho del D.F. según tengo entendido, está haciendo un documental sobre el Punkrock en Sonora, y  éste vino a ver a Miguel, al cual, igual que a mí, le relató la historia de la banda, pero le sugirió que fuera con sus otros hermanos a preguntarles qué ondas (cosa que yo no hice) para que le dijeran sus versiones. En esos mismos días, Jesús – el baterista y voz – llega a la puerta de Miguel y le comenta que lo visitó el documentalista y esto le hizo añorar,  pienso yo, tocar nuevamente, pero ahora había una condición: Miguel, tenía que beber menos alcohol, o por lo menos que empezara a tomar cuando empezaran a tocar.

Fue entonces que até cabos, pues siempre que llegaba la hora de que tocaran, Miguel ya estaba algo ebrio y las interpretaciones no salían como debían de ser, cosa que molestaba a sus hermanos, pues a veces desde antes de empezar el show, ya lo habían terminado.

Reencuentro

Ahora, con más energía parece como si fueran jóvenes de nuevo, tienen nuevas canciones (muy buenas, por cierto) y esa empatía que sueltan cuando tocan se trasmite a la gente. Ahora, tienen pensado grabar un nuevo disco y esperan que la gente los apoye en ello, pues me cuenta Carlos que ellos siempre han tocado y seguirán tocando para la gente, aunque estén viejos seguirán haciendo ruido. Una banda sin un compromiso Punk dada la libertad de expresión que influye por su actitud y su música,  que espero estar escuchando muchos años más.

Este relato viene de la entrevista con Miguel y de las experiencias que he tenido al verlos en estos años, he cruzado pocas palabras con cada uno de ellos y los tres son amables y abiertos, como si pudieras hablarles de cualquier cosa, los felicito y no me queda más que decirles que siga ladrando La Perra Vida.

About Redacción

34 Comments

  1. her latest blog

    enero 31, 2018 at 4:49 pm

    I just want to mention I’m newbie to blogging and site-building and seriously liked you’re page. More than likely I’m planning to bookmark your site . You actually have terrific articles. Many thanks for sharing your web page.

  2. http://www.solomon2crm.com

    febrero 2, 2018 at 10:20 am

    This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and look forward to seeking more of your fantastic post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  3. John Deere Diagnostic and Test Manuals

    febrero 2, 2018 at 1:31 pm

    I’m typically to blogging and i actually respect your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and preserve checking for new information.

  4. dubturbo free download 2.0 torrent

    febrero 5, 2018 at 6:33 pm

    I do hope you never quit! This is one of the best blogs I have actually read. You have got quite a few ridiculous skill here, man. I just wish that you wont loose your style due to the fact you are one on the best bloggers around. Please stick with it since the internet needs someone like you getting the news out.

  5. http://gshguide.com

    febrero 6, 2018 at 2:01 pm

    Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.

  6. healthexpo2015.net

    febrero 6, 2018 at 6:32 pm

    It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or tips. Perhaps you can write next articles referring to this article. I want to read even more things about it!

  7. Fashion

    febrero 7, 2018 at 3:04 am

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article. I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll definitely comeback.

  8. yoghurtplus.com

    febrero 8, 2018 at 1:19 am

    I just could not go away your website before suggesting that I really loved the usual info a person supply in your guests? Is going to be again frequently in order to check out new posts

  9. Home Improvement

    febrero 8, 2018 at 3:46 am

    Some really excellent blog posts on this website, regards for contribution. “A man with a new idea is a crank — until the idea succeeds.” by Mark Twain.

  10. Home Improvement

    febrero 8, 2018 at 4:28 pm

    I truly enjoy looking at on this website , it has wonderful articles . “A man of genius has been seldom ruined but by himself.” by Samuel Johnson.

  11. News

    febrero 10, 2018 at 2:37 am

    I have recently started a web site, the information you provide on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work. “Marriage love, honor, and negotiate.” by Joe Moore.

  12. News

    febrero 10, 2018 at 3:54 pm

    Great write-up, I am normal visitor of one’s blog, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a long time.

  13. http://guardianassetadvisor.com

    febrero 10, 2018 at 6:16 pm

    Great site! I am loving it!! Will be back later to read some more. I am bookmarking your feeds also

  14. News

    febrero 11, 2018 at 4:34 am

    I like this site very much, Its a very nice post to read and get information. “Nunc scio quit sit amor.” by Virgil.

  15. Fashion

    febrero 11, 2018 at 6:39 pm

    My wife and i ended up being excited that Peter managed to finish up his basic research while using the ideas he obtained when using the weblog. It’s not at all simplistic to simply always be releasing facts which people may have been selling. And now we do know we now have the website owner to be grateful to for that. The main explanations you made, the simple website navigation, the relationships you will help instill – it’s most overwhelming, and it’s really making our son and our family feel that the content is entertaining, and that’s extremely fundamental. Thanks for all!

  16. www.leimariadapenha.info

    febrero 12, 2018 at 4:37 am

    I think other web-site proprietors should take this website as an model, very clean and wonderful user genial style and design, let alone the content. You’re an expert in this topic!

  17. News

    febrero 12, 2018 at 5:07 am

    But wanna comment that you have a very nice website , I like the pattern it actually stands out.

  18. News

    febrero 13, 2018 at 9:41 am

    I precisely wanted to appreciate you once again. I’m not certain the things I would’ve used without the actual strategies shared by you over my area of interest. It has been a very frustrating circumstance in my view, nevertheless considering this specialised technique you processed the issue made me to cry over delight. I’m just thankful for this support and then expect you know what a powerful job you have been doing teaching others through the use of your webpage. I am sure you have never got to know all of us.

  19. News

    febrero 13, 2018 at 6:10 pm

    I like this blog so much, saved to favorites. “To hold a pen is to be at war.” by Francois Marie Arouet Voltaire.

  20. Home Improvement

    febrero 14, 2018 at 4:28 pm

    hi!,I like your writing so a lot! share we be in contact more approximately your article on AOL? I require an expert on this house to solve my problem. May be that’s you! Looking ahead to look you.

  21. Home Improvement

    febrero 15, 2018 at 1:41 am

    certainly like your web site but you need to take a look at the spelling on quite a few of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I in finding it very troublesome to tell the reality on the other hand I’ll certainly come again again.

  22. you are a real very good webmaster. Your website loading speed is outstanding. Apparently you do any unique trick. Moreover, The message are masterpiece. you have done a great job with this subject!

  23. News

    febrero 16, 2018 at 5:16 am

    I have to convey my affection for your generosity in support of people that really need assistance with your situation. Your personal dedication to getting the solution across became particularly invaluable and has in most cases encouraged those just like me to arrive at their ambitions. Your informative recommendations means a great deal a person like me and further more to my peers. Warm regards; from each one of us.

  24. Home Improvement

    febrero 17, 2018 at 6:15 am

    I enjoy you because of every one of your hard work on this blog. Debby delights in doing investigations and it’s obvious why. All of us know all regarding the lively way you provide both useful and interesting tricks via the blog and in addition encourage participation from other people on that theme then our princess has always been becoming educated so much. Take pleasure in the rest of the new year. You’re conducting a good job.

  25. Health

    febrero 17, 2018 at 2:34 pm

    You are my inspiration , I possess few blogs and infrequently run out from to post .

  26. Fashion

    febrero 19, 2018 at 1:21 am

    What i do not understood is in reality how you are now not actually a lot more well-favored than you may be now. You are so intelligent. You understand thus significantly in relation to this subject, made me personally consider it from numerous numerous angles. Its like men and women aren’t interested except it is one thing to accomplish with Girl gaga! Your own stuffs excellent. At all times care for it up!

  27. Web Design

    febrero 19, 2018 at 9:14 am

    I simply wished to thank you so much again. I am not sure the things that I would’ve followed without those tips revealed by you on such a question. Certainly was the frustrating issue for me personally, but observing the well-written way you treated that made me to leap with contentment. Extremely happier for this advice and in addition have high hopes you really know what a powerful job you were putting in educating others all through a blog. I know that you haven’t got to know any of us.

  28. Home Improvement

    febrero 20, 2018 at 3:24 am

    I enjoy the efforts you have put in this, regards for all the great articles.

  29. Home Improvement

    febrero 20, 2018 at 12:02 pm

    Someone necessarily lend a hand to make critically articles I might state. That is the very first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the research you made to create this actual submit extraordinary. Wonderful job!

  30. Jewelry

    febrero 21, 2018 at 6:35 am

    Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently fast.

  31. Home Improvement

    febrero 21, 2018 at 2:53 pm

    Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such great info being shared freely out there.

  32. Home Improvement

    febrero 22, 2018 at 10:09 am

    Thanks for helping out, fantastic information. “I have witnessed the softening of the hardest of hearts by a simple smile.” by Goldie Hawn.

  33. Google

    febrero 23, 2018 at 9:45 am

    Awesome post. I’m a normal visitor of your site and appreciate you taking the time to maintain the excellent site. I’ll be a frequent visitor for a really long time.

  34. Web Design

    febrero 23, 2018 at 2:23 pm

    I have not checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

Leave a Reply

Tu dirección de correo electrónico no será publicada.